4 - Deklarasyon

 Darwin Kanunu

   Gelen ellerin takriben üçte biri part skor elleri olacaktır ve ikilide bu grup çok önemlidir. Onör puanları dengeli olarak dağılmışsa, iki taraf da bir part skor kontratı yapabilir ve konuşma, düşmandan daha iyi bir netice alabilmek için, saç saça baş başa bir mücadele haline gelebilir. İyi oyuncular, iyi kararların parı yenme imkanı sağladığı, bu part skor ormanında kendilerini rahat hissederler.

   İlk prensip, sizin tarafınıza bir şeyler olma ihtimali olduğu zaman arttırmaya katılma imkanını sağlayacak şekilde, konuşma sisteminizde değişiklik yapmak-tır. Araya girişler bricin diğer çeşitlerine göre çok  daha riskli olur. Çünkü risk-ler farklıdır. Takım maçı veya roberde  500 puanlık bir ceza alma riskine ancak sizin tarafa zon  ihtimali varsa girersiniz, fakat ikilide rakiplerin sizden part skor çalmasını önlemek, sizin zonunuzu engellemelerine mani olmak kadar önemli-dir.

   Bütün araya girişler risklidir, zira rakipler konuşmayı açarak sizden daha avantajlı bir konuma girmiş oluyorlar, ama konuşmamakta da risk vardır. Solunuzdaki rakibinizin size baltayı indirme riskine karşı, part skor  mücade-lesini kaybetme riskini de değerlendirmelisiniz. Vereceğiniz cezanın büyüklüğü hiç hesaba alınmaz. Sizin kazanç ihtimali ile kayıp ihtimali hakkındaki tahmini-niz hareket tarzınızı belirler.

   Zon durumu kompetitif konuşmada çok önemli bir faktördür.  Avantajlı zon durumunda, yani rakipler zonda siz değilken, bir seviyesinde kontr edilip bıra-kılma ihtimaliniz yok gibidir ve bundan cesaret alarak  rahatlıkla araya girebi-lirsiniz. Pik rengine sahip olmak büyük bir avantajdır.

 

 

         (a)ªV10953                  (b)     ªR1093

             ©72                                    ©984  ¨A1085                    ¨A9742

             §65                                    §4

Sağdaki rakibiniz bir trefl açtığı taktirde yukarıdaki ellerin ikisi de bir pik ile araya girmeye uygundur. En etkili araya girişler rakiplerden en fazla konuşma alanı çalanlardır. Buradaki bir pik ile araya giriş, açanın ortağının  normal bir kör cevabı vermesine mani olur. Kör rengi varsa iki seviyesinde konuşmak için kendini zorlayabilir. Bu cevap ta açan için forsingtir ve limitlerinin üzerine çıkabilirler.

   Açış konuşması bir kör ise  bir pik ile araya giriş hemen hemen hiç baraj etki-si yapmaz. Buna rağmen (a) eli ile araya girme riskini almak gerekir fakat (b)ile pas geçmek akıllıca bir iş olur. Rakip renginde uzunluk, üç kart bile olsa, daima tehlike işaretidir. Açıcının ortağının o renkte kısa olma ve sizin renginizde uzun olma ihtimalini arttırır. El herkes için misfit olabilir ve misfit ellerinde en iyi yol susup oturmak ve rakiplerin çuvallamasını beklemektir. Misfit  işareti, he-nüz belli belirsiz gibidir ama, açanın ortağı körleri desteklerse tamamen tersine dönecektir. Cevapçının iki kör deklaresi pas geçilirse, tekrar düşünüp iki pik ile kompetisyon yapabilirsiniz.

   İki seviyesinde kontr edilme ihtimali  daha fazladır ve araya girmek için daha iyi bir renk gerekir. Mamafih diğer briç oyunlarında pas geçilecek ellerle  ikili-de araya girilir.

         (a)ª7                   (b)     ªV93

             ©RV8652                 ©RV8652

             ¨A64                                 ¨A64

             §V93                                 §7

   Sağdaki rakibiniz bir pik ile oyun açmışsa (a) eli zon dışında iken iki kör ile araya girebilecek minimum eldir. Kozlar sizden sonraki rakibe yığılmışsa kötü bir netice alabilirsiniz ama riske girmeye değer.  Çoğunlukla ortağınızda fit bulabilirsiniz ve part skor mücadelesi yapabilirsiniz.

(a)  eli  yalnız siyah renklerdeki kartların yer değiştirdiği aynı eldir. Rakip ren-gindeki üç kart size tehlike çanlarını çalmalı ve  teraziyi araya girmenin aleyhine kaydırmalıdır. Bu defa cezaya çarpılma ihtimali fit bulma ihtima-linden fazla olduğundan pas geçip gelişmeleri beklemelisiniz.

   Zonda iseniz rakipler daha kolaylıkla size kontr çekme eğiliminde olacaklar-dır, zira sizi bir batırmak bile onlara part skorlarını yapmaktan kazanacakları puandan daha fazlasını kazandıracaktır. Aleyhte olan zon durumunda araya gir-mek çok risklidir, zira kontrlu iki battığınız taktirde onların zon bağlamaktan  elde edecekleri puandan daha fazlasını vereceksiniz. İkili turnuvada zonda iken iki seviyesinde araya girmek için roberdeki gibi iyi oynama gücü olan eliniz olmalıdır.

 

         (c)ª4                             (d)     ª92

             ©ADV973                                   ©7  ¨RD103                             ¨RV10953

             §65                                             §AR87

   Yukarıdaki eller aleyhte zon durumunda araya girmek için minimum ellerdir. Araya girmek için en emin yol take out kontru atmaktır. Şartlar uygun olduğu zaman da bu  en iyi yoldur, ortağınıza seçim hakkı tanıyarak doğru rengi bulma şansınızı arttırırsınız.

 

         (a)ª-                    (b)ªR1054

             ©RV74                ©3

             ¨R9652               ¨AV72

             §R1083               §R762

   İkili turnuvada take out kontru atmak için gerekli  şartlar hafifletilir ve atak oyuncuların çoğu  zon durumu ne olursa olsun (a) eli ile bir pike  (b) eli ile de bir köre kontr atarlar. Tabii bu ellerle kontr atacaksanız ortağınız bilhassa kozdan beş altı alıcısı olmadan kontru cezaya çevirmemelidir.

  Yukarıdaki ellerin ortak hangi rengi söylerse destek verebilecek ideal dağılımı olduğuna dikkat edin. İdeal dağılımdan ne kadar uzaklaşırsanız kontr atmak için o kadar fazla puana ihtiyacınız vardır. Bir renk için desteğiniz az veya hiç yoksa bunu kompanse etmek için çok daha fazla puana ihtiyacınız vardır.

      (c)ª73         (d)ª2            (e)ª5                  

          ©R94        ©ADV76      ©A9

          ¨AV87     ¨R8              ¨RDV6

          §A863      §RD643       §AD10542

   Eğer sağınızdaki rakip bir pik açarsa yukarıdaki ellerin her biri kontr değerin-dedir. (c) eli bu dağılım için minimumdur ve ortağınızın forsing olmayan bütün konuşmalarına pas geçmelisiniz. Ortağınızın  dörtlü majör rengi söylemek için kendini zorlayacağını bilerek  kör cevabından fazla memnun olmasanız da zor-lukla kabulleneceksiniz.

   Bu (d) elinde ortağınızın beklenen cevabı  olan iki karo üzerine iki kör diye-cek puanınız var.

   Ortağınızın cevabı üzerine üç seviyesinde konuşma mecburiyetinde kalacağı-nız ellerde  (e)deki  gibi yüksek puana ihtiyacınız vardır.

   Bazı oyuncular 13 veya 14 puanlı dengeli ellerle de kontr atmayı severler ama ben  tatbikatta bunu tavsiye etmiyorum.

                   ªR95

                   ©AV7

                   ¨D653

                   §RV2

   Bu elle rakibin açtığı bir renge kontr çekerseniz arada sırada şanslı olabilir-siniz ama sıkıntıya girme ihtimaliniz daha fazladır. Ortağınızın söyleyeceğiherhangi bir renkte kup yapma değeriniz yok ve sahip olduğunuz puanlar da daha ziyade defansa uygundur. Bu gibi ellerle pas geçmek daha doğrudur.

   Rakibin açtığı renkte uzunluk ve puan olan distribüsyonel ellerle kontr atmak da daha büyük bir hatadır.

                   ªAD94

                   ©R3

                   ¨AD976

                   §63

   Bu elle bir pik açan rakibe kontr çekmek iki taraflı büyük hatadır. Yalnız on-ları kurtarmakla kalmaz, siz de çamura batarsınız. İki karo ile araya girmek de doğru çözüm değildir. Misfit olduğu açıkça belli olan bir elde niye boynunuzu celladın ilmeğine uzatacaksınız? Beni  bu elde silah zoruyla konuşmaya zorlar-sanız, ben bir sanzatüyü seçerim. Bilhassa rakipler zonda ise pas geçmeyi tercih ederim.

    Açıcının renginde uzunluk olan 18 puana kadar olan ellerde genel olarak trap pas denilen beklemek  en mantıklı hareket tarzıdır. ‘Trap pas’  deyimini,  hare-ket tarzının esas felsefesini ifade etmekten ziyade, kötü niyet ima eder imajını verdiği için fazla beğenmiyorum. Siz sotaya yatarak Ayşe Teyzenin kötü yollara düşmesini görmek için  kasıtlı olarak normal  deklarasyonunuzu yapmaktan vazgeçmiyorsunuz. Gerçi Ayşe Teyze çok yukarı çıkarsa baltayı indirmekte te-reddüt etmezsiniz ama, pas geçmenizin esas sebebi o an için elinizin değerini ifade edecek doğru bir deklarenin olmamasıdır. Bu tip ellerde araya girmek dai-ma tehlikelidir.  İyi bir skor elde etmek için en iyi şansı pas geçerek sağlarsınız.

         (a)ªRV63  (b)ªADV32         (c)    ªV108632

             ©AD92      ©RV                         ©54

             ¨4              ¨R10873                  ¨AR

             §RD54      §9                   §ARD

   Rakip bir pik açtığı taktirde bu ellerin her biri ile sessizce pas geçmek gerekir. Hiç birinde mantıklı bir alternatif deklarasyon  yoktur.

  (a)elinde rakip bir kör veya bir trefl açtığında da pas geçersiniz fakat bir karo açarsa kontr atarsınız. (b) elinde rakip bir karo açarsa da pas geçersiniz ama bir trefl açtığı taktirde kontr atarsınız. Bir kör açarsa bir pik ile araya girmekle kontr arasında seçim yapmak gerekir ve bu daha ziyade ortakların stiline bağlı-dır. (c) elinde bir pik dışındaki bütün renk açışlarına kontr denilir.

   Rakip açtığı zaman uygun hareket tarzı bir cümle ile ifade edilebilir.

Rakibin renginde kısa iseniz cesur ve atak davranın, uzun iseniz sessiz kalın.

Başarılı bir kompetitif deklarasyon stilinin sırrı  varsa o da budur. Bu prensibe uymak sizi daima avantajlı kılacaktır.